Læringsaktivitet

Inviter til læring, som motiverer og aktiverer deltagerne i et online læringsforløb med e-tivity-konceptet udviklet af Gilly Salmon og baseret på mere end 20 års forskning. Læringsaktivitet-skabelonen er en instruktion til deltagerne og egner sig både til online, blended undervisning. Læringsaktiviteter bygger videre på Virtuellas bud.

1. Titel
Lav en sigende overskrift, som får deltagerne til at bide på. Vær kreativ og formuler en kort (måske sjov) titel! Tænk på nyhedstrekanten. Tjek om budskabet kan koges ned til 3 ord!

2. Formål
Tydeliggør at hvis du gennemfører denne aktivitet, så bliver du i stand til at …
Du vil nemmere kunne forstå, hvordan man …
Du vil kunne arbejde bedre med opgave xx …

3. Kort & Godt
Hvis du har mere end en overordnet aktivitet eller spørgsmål, så opdel i flere e-tivities.
Kort og klar instruktion om hvordan man deltager og hvad man skal gøre.
Når du har udfyldt denne del, så tjek at opgaven gir mening og hænger sammen

4.Kickstarter
Spark deltagerne i gang! Sig de skal se en video, tjekke et bestemt link , evt. læse s. 45 i en bog, lytte til en sang eller tale på fx Youtube før de går i gang eller …

5. Hvad skal deltagerne gøre individuelt?
Sørg for at deltagerne får en klar og tydelig instruktion om hvordan de svarer på kickstarteren.
Beskriv præcis hvad du forventer de skal gøre og i hvilket medie (wiki, debatfora, lyd fil) og hvornår (dato, tidspunkt). Præciser også omfang (antal tegn, linier, ord, sætninger)

6. Dialogen begynder – hvad skal deltagerne gøre i fællesskab?
Stil krav til hvordan deltagerne skal svare de andre, hvilken form respons, længde, hvor og hvornår.

OBS husk dialogen er topmotivationen for at deltagerne kommer igen = de skal lige se hvad de andre siger til dem!

7. Hvor er underviseren?
Præciser hvad underviseren gør og hvornår. Forklar at underviser vil opsummere, give feedback og afslutte e-tivity og hvornår det sker

8. Tidsplan
Total kalender/tidsforbrug som er tilladt til denne e-tivity. Afslutnings dato. Indiker klar start og slut dato/tidspunkter. Det fortæller deltagerne noget om tempoet i e-tiviteten og gir’ alle deltagerne bedre muligheder for at planlægge evt. Gruppearbejde og andet.

9. Hvad skal der så ske?
Link til næste e-tivity. Forslag til ekstra læringsressoucer som kan hjælpe deltagerne med at gennemføre denne e-tivity. Husk at angive om det er obligatorisk eller valgfrit. Indsæt link nederst i invitationen

Dansk version af Gilly Salmons e-tivities; ref.: Salmon G., (2013), http://e-tivities.com