Virtuellas 10 bud

Virtuellas 10 bud er en tjekliste til et online undervisningsdesign, og som hjælper med at planlægge og facilitere online undervisning. Det er med til at sætte scenen for hvad der skal se og sikre at man husker det hele.

1) Beskriv tydeligt dine forventninger og krav til deltagerne. Både de faglige, studie- og tekniske færdigheder

2) Forløbsplan giv deltagerne et overblik over indhold og form

3) Brug et standard format til hver session/emne. Så deltagere oplever ens design, struktur og navigation i undervisningen.

4) Tjek at hver session består af læringsaktiviteter (e-tivities), som motiverer og engagerer deltagerne. Hver læringsaktivitet skal have en instruks, så deltagerne ved hvad de skal osv.

5) Lav en instruks til hver enkelt læringsaktivitet. Det stilladserer deltagerne i læringsprocessen, så de kender til:
Formål: Tydeliggør at når man gennemfører denne aktivitet, så bliver deltageren i stand til at …
Opgave: Tydeliggør præcis hvad deltagerne skal gøre både individuelt og evt. i fællesskab med andre. Afleveringstidspunkt. Krav til omfang – antal sider – tidsforbrug
Inspiration/materiale: Tydeliggør hvilke materialer de kan bruge til opgaven. Fx se video, læse et bestemt link, en bog, lytte til en sang (bog/tekst, video, modeller, nøgleord, tidligere opgaver)
Feedback: Fortæl hvordan og hvornår der gives feedback

6) Hvor er underviseren? Fortæl deltagerne hvornår du er tilrådighed og kan træffes online og hvor? Overvej hvad er den bedste kommunikationskanal til målgruppen?

7) Grupper – er essentielle når man studerer online. Det hjælper deltagere med at skabe relationer og at stilladsere læringsprocessen, så man har nogle at sparre med. Relationer kan indbygges i en instruks, hvor deltagerne fx forpligter sig på at de kommenterer i et forum, giver peer-to-peer feedback osv.

8) Studieaktivitet: fortæl deltagerne hvordan underviseren logger og tracker deres studieaktivitet. Fortæl deltagerne, hvordan de kan følge deres egen progression?

9) Rollen som online underviser. Hvad laver man og hvornår? Typisk er hele kurset udviklet inden det starter. Derfor handler består en typisk dag meget om at facilitere processer

10) Panik: hvad gør deltagerne hvis teknik og programmer svigter?